کد مطلب:18924
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:5
در مورد گناهي كه در بهشت از آدم سر زد و سبب بيرون راندن او از بهشت شد، چه تفسيرهايي وجود دارد؟
سه تفسير وجود دارد كه مكمل يكديگرند
1 ـ آنچه آدم مرتكب شد«ترك اولي» و يا به عبارت ديگر «گناه نسبي» بود نه «گناه مطلق».
گناه مطلق گناهاني است كه از هر كس سر زند گناه است و در خور مجازات (مانند شرك و كفر و ظلم و تجاوز) و گناه نسبي آن است كه گاه بعضي اعمال مباح و يا حتي مستحب در خور مقام افراد بزرگ نيست، آنها بايد از اين اعمال چشم بپوشند، و به كار مهمتر پردازند، در غير اين صورت ترك اولي كردهاند، في المثل نمازي را كه ميخوانيم قسمتي از آن با حضور قلب و قسمتي بي حضور قلب ميگذرد در خور شأن ما است، اين نماز هرگز در خور مقام شخصي همچون پيامبر و علي (ع) نيست او بايد سراسر نمازش غرق در حضور در پيشگاه خدا باشد، و اگر غير از اين كند حرامي مرتكب نشده اما ترك اولي كرده است.
آدم نيز سزاوار بود از آن درخت نخورد هر چند براي او ممنوع نبود بلكه «مكروه» بود.
2 ـ نهي خداوند در اينجا ارشادي است، يعني همانند دستور طبيب كه ميگويد فلان غذا را نخور كه بيمار ميشوي، خداوند نيز به آدم فرمود اگر از درخت ممنوع بخوري از بهشت بيرون خواهي رفت، و به درد و رنج خواهي افتاد، بنابراين آدم مخالفت فرمان خدا نكرد، بلكه مخالفت نهي ارشادي كرد.
3 ـ اساساً بهشت جاي تكليف نبود، بلكه دوراني بود براي آزمايش و آمادگي آدم براي آمدن در روي زمين و اين نهي تنها جنبه آزمايشي داشت.
قصه هاي قرآن
حضرت آيت الله مكارم شيرازي
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.